Dawne pojazdy w świecie nowoczesności na Poznań Motor Show
Najgorętsze premiery, najwięksi producenci i wspaniali gości - Poznań Motor Show już w ten weekend! Na miejscu obok nowinek technologicznych znajdą się także ponadczasowe klasyki, dzięki którym jeszcze bardziej będzie można poczuć ducha zmian i postępu. Zapraszamy już w ten weekend!
Nadchodzą największe targi motoryzacyjne w Europie. W dniach 24-27.04 na targach Poznań Motor Show, bo to o nich mowa nie może zabraknąć również wystawy mistrzowskich pojazdów biorących udział w Rajdach PZM.
Na ich stoisku, w pawilonie 3A podziwiać będziecie mogli zarówno samochody jak i motocykle biorące udział w Mistrzostwach Polski Pojazdów Zabytkowych Polskiego Związku Motorowego. I nie są to pojazdy z tzw. „pierwszej łapanki”, a ich kierowcy zdobywają wysokie miejsca w klasyfikacji generalnej MPPZ. Bo przecież zabytek jest od tego, żeby nim jeździć.
Na stoisku będziecie mogli zobaczyć nietypowe samochody i motocykle z każdej kategorii wiekowej. Zaczynając od najstarszych egzemplarzy będą to:
Ford A 1928r. w wersji Pickup
Ford Model A zastąpił wytwarzany od roku 1908, mocno przestarzały model T. Pierwszy egzemplarz zjechał z taśmy montażowej 20 października 1927 roku. Początkowo sprzedaż nowego samochodu kształtowała się marnie, jednak Ford A szybko zdobył uznanie klientów. Pojazd ten posiadał znacznie nowocześniejsze rozwiązania techniczne niż Ford T i stał się w USA jednym z najpopularniejszych samochodów końca lat dwudziestych i początku lat trzydziestych XX wieku. Był drugim w historii fabryki samochodem marki Ford w którego nazwie wykorzystano pierwszą literę alfabetu. Samochód pod takim samym oznaczeniem produkowano w zakładach Forda także w latach 1903–1904. Ford Model A z roku 1903 był pierwszym modelem samochodu jaki produkował Ford. Pojazd ten regularnie plasuje się na podium MPPZ w klasie pre 45.

Sokół 600 RT M211 1939r oraz jego właścicielka
Prezentowany motocykl został odnaleziony na Słowacji w listopadzie 2015 roku. Do pełnego oryginału brakowało mu 27 drobnych elementów. Renowacja trwała tylko 6 miesięcy i już w czerwcu 2016 roku motocykl pojawił się na Rajdzie Motocykli Zabytkowych „Śladami Piastów”. Właścicielka i motocykl biorą czynny udział w cyklicznym Rajdzie Rodzinnym Polskich Motocykli Sokół, pokonując co roku setki kilometrów. Warto wspomnieć, że jest to jeden z nielicznych Sokołów, którego kierowcą jest kobieta. Dodatkowo, w roku 2024, jako zawodnik ukończyła na czołowych miejscach dwie rundy Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych w kategorii motocykle oraz otrzymała nagrodę PZM za motocykl roku. Na Bałtyckim Rajdzie natomiast zdobyła 1 miejsce w konkursie elegancji.

Velocette LE200 MKII z 1955 roku
Motocykl w posiadaniu właściciela od 2017 roku. Został kupiony w demobilu szkockiej policji jako niesprawny. Motocykl zapalał po czym po kilkunastu sekundach gasł. Problemem były ubytki w aluminiowej głowicy jednego z cylindrów. Pojawiły się one po zastosowaniu złego płynu chłodniczego. W ramach remontu cylindry otrzymały nowe tuleje, tłoki nowe pierścienie, a głowica została napawana. Ponadto motocykl nie wymagał innych interwencji. Motocykl nie daje ekstremalnych wrażeń z jazdy lecz bardzo dobrze sprawdza się w codziennym ruchu i drobnych podróżach. Uruchamianie jest łatwe. Prowadzi się go z łatwością w związku z niskim środkiem ciężkości.

Mercedes-Benz model W121 typ 190D 1959 r.
Sprowadzony z Austrii w 2004 w stanie totalnego złomu. Po solidnej renowacji w 2005 r załoga brała udział w zlocie Mercedesów w Zamościu gdzie zajęła I miejsce w swojej klasie. Mercedes-Benz W120 i W121 – seria samochodów produkowanych przez firmę Mercedes-Benz w latach 1953–1962. Powstały dwa modele "180" i "190", a następnie zostały zastąpione przez W110 na początku 1961.

VOLVO 1800 S – 1965r
Samochód, który stał się sławny dzięki roli w filmach o "Świętym" - sprowadzony w 2022 r. w stanie totalnego złomu, po perfekcyjnej renowacji uzyskał stan idealny. Na początku 1959 roku Volvo zaprezentowało nowy samochód sportowy, dwa lata po poprzedniej próbie z Volvo Sport, z nadwoziem wykonanym z poliestru wzmocnionego włóknem szklanym. Nowy samochód stał się znany jako P1800, a późniejsze oznaczenia to P1800S/1800S i1800E. Miał włoską stylistykę, a jego produkcję rozpoczęto w 1961 roku.

MZ ES 250/1 z 1966 roku
Towarzysz podróży bliskich i dalekich. Kołyska dla małych dzieci i pogotowie techniczne podczas rajdów. Motocykl wyprodukowany w zakładach Motorerke Zschopau w nie istniejącym już kraju NRD. Nikt nie wie skąd się wziął po tej stronie Odry. Może z oficjalnego importu, może z powrotów „za chlebem”. Zakupiony w Gietrzwałdzie wiele lat temu. W Mistrzostwach Polski Pojazdów Zabytkowych wyjeżdża często, natomiast nie odnosi sukcesów, gdyż jedzie służbowo. Zazwyczaj jest wsparciem technicznym i aprowizacyjnym dla reszty rodzinnego teamu zawodników, eskortując MZ 125/3, Simsona Schwalbe KR51/1 zamiennie z Komarem czy Hondą CB400.

Czechosłowacka Jawa 350 model 360 z wózkiem bocznym model 560
Sprowadzona została z Ukrainy w 2017 r z miejscowości Szostka, a jej remont trwał 3 lata. Na każdy rajd dojeżdża bezproblemowo na kołach, przemierzając setki kilometrów cieszy właściciela oraz osoby mijane po drodze. Motocykl wyjechał z fabryki z wózkiem bocznym, o czym świadczy wbity w ukraiński dowód numer ramy wózka bocznego, a nie motocykla. Jawa zdobyła parę nagród na różnych rajdach jako najładniejszy motocykl oraz kilka nagród za miejsca w klasie post 70.

MG MGB 1971r
MGB to dwudrzwiowy samochód sportowy produkowany i sprzedawany od 1962 do 1980 roku przez British Motor Corporation(BMC), później oddział Austin-Morris British Leyland, jako czterocylindrowy samochód sportowy z miękkim dachem. Zakupiony na aukcji w USA, jednak jego stan zdecydowanie różnił się od prezentowanego na zdjęciach. Nie mniej, właściciel podjął się renowacji, a obecnie odnosi wiele sukcesów na Rajdach MPPZ. Pojazd składa się w całości z oryginalnych części oprócz tapicerki, która została wykonana ze skóry (w oryginale były tworzywa). MG MGB został wpisany do rejestru zabytków i zarejestrowany jako pojazd zabytkowy.

BMW 320i 1982r
Samochód w stanie oryginalnym, nieodnawiany, przebieg 50 tys.km, Silnik o pojemności 2,0l moc 125 KM, Vmax 200 km/h BMW serii 3 II zadebiutowało w 1982 roku. Samochód produkowano w latach 1982–1994 pod kodem fabrycznym E30. Model był dostępny w wielu odmianach nadwoziowych i silnikowych, z których najsłabszą odmianą jest 324d, a najmocniejszą M3. BMW E30 było też dostępne w wersji z napędem na 4 koła (BMW 325ix). Auto powstawało w 4 wersjach nadwoziowych. Model M3 E30 w przeciągu niecałych 5 lat startów zdobył ponad 50 tytułów oraz 1500 pojedynczych zwycięstw co czyni go najbardziej utytułowanym samochodem klasy GT na świecie.

Romet Pony M-2 „Motorynka” 1983r
W rodzinie od około 20 lat. Kupiona w stanie mocno zmęczonym, ale mniej więcej kompletnym za przysłowiowe pół litra „chleba”. Od razu po zakupie rozpoczęto remont, który niestety utknął na etapie wizualnym. Odkopana przez obecnego użytkownika około 5 lat temu, co zaowocowało dokończeniem remontu, w tym wykonanym osobiście remoncie silnika. W 2024 roku, po zrobieniu uprawnień przez obecnego użytkownika „Motorynka” zaczęła startować w MPPZ. Po sprawdzeniu wyników z poprzednich lat okazało się, że są to pierwsze zarejestrowane starty „Motorynki” w mistrzostwach. Nikt się wcześniej nie odważył, lub nie był na tyle szalony. Zarówno talent młodego kierowcy motorynki jak i zwrotność tego pojazdu zaowocowały 2 miejscem w klasie post 80 w XXVII Mazowiecki Rajd Weteranów Szos MAGNET 2024 i 10 miejscem w klasie post 80 w XI Motozłaz. W klasyfikacji ogólnej 2024 „Motorynka” uplasowała się na 7 miejscu w klasie post 80.
