Drifty, jubileusze i ikony motoryzacji na Retro Motor Show 2025
Słyszymy czasem, że “wehikuł czasu - to byłby cud!”. A taki właśnie cud dzieje się na największych w Polsce targach pojazdów zabytkowych. Retro Motor Show odbywające się w dniach 19-21 września w Poznaniu to prawdziwy wehikuł czasu, przenoszący odwiedzających w motoryzacyjną podróż w czasie. Tym razem zapowiada edycję o wyjątkowej skali i różnorodności. Pięć pawilonów i teren zewnętrzny wypełni blisko tysiąc pojazdów, a program połączy historię polskiej motoryzacji, wielkie jubileusze światowych marek, spotkania z twórcami internetowymi, strefy handlowe i dynamiczne pokazy, tworząc trzydniowe święto dla każdego pasjonata samochodów i motocykli z duszą.
Polskie ikony – od bolidów wyścigowych po jedyny w swoim rodzaju prototyp Syreny

Retro Motor Show to zawsze okazja, by z dumą spojrzeć na osiągnięcia rodzimej motoryzacji. W tym roku szczególne miejsce zajmie ekspozycja Automobilklubu Wielkopolski, prezentująca bolidy Formuły Promot. Te skonstruowane w Polsce samochody wyścigowe, takie jak Promot Polonia I i Promot III, przez dekady rywalizowały w Wyścigowych Samochodowych Mistrzostwach Polski, będąc wizytówką technicznej myśli krajowych inżynierów.
Perłą w pawilonie 5 będzie jedyny zachowany prototyp Syreny 607 Hatchback, który przywiezie Muzeum Motoryzacji WENA z Oławy. Historia tego auta brzmi niemal filmowo: w latach 60. powstały jedynie dwa egzemplarze pokazowe, a jeden z nich – w 1974 roku – dosłownie w ostatniej chwili został uratowany przed złomowaniem przez pracownika fabryki. Po latach, dzięki ogromnemu wysiłkowi pasjonatów, samochód odzyskał dawny blask i dziś jest bezcennym świadectwem polskiej myśli projektowej. To niepowtarzalna okazja, by zobaczyć go na żywo.
W gronie wystawców nie może zabraknąć Klubu Miłośników Syren i Warszaw – laureata nagrody za najlepsze stoisko ubiegłorocznej edycji. Oprócz nich swoje ekspozycje przygotują muzea i prywatne kolekcje związane z motoryzacją PRL, takie jak Pomorskie Okręgowe Muzeum PRL, Krajeńskie Muzeum Rolnictwa i Motoryzacji czy Moto Atelier Martin, które zaprezentuje m.in. replikę filmowego „Garbiego/Herbiego”. To swoista lekcja historii w skali 1:1, której nie znajdziemy w podręcznikach.
Dodatkowo na specjalnym stoisku przygotowanym przez Agencję Mienia Wojskowego, wspólnie z zaprzyjaźnionymi jednostkami wojskowymi i muzealnymi zaprezentowana zostanie kolekcja wojskowych pojazdów oraz sprzętu.

Jubileusze legend – 75 lat Volkswagena Transportera i 70 lat Citroëna DS
Retro Motor Show 2025 to także wielkie święto legend światowej motoryzacji. Cały pawilon 5A zostanie poświęcony 75-leciu Volkswagena Transportera. To model, który od lat 50. buduje swoją niezwykłą historię – od pierwszego „Bulika” T1, przez kolejne generacje,
aż po współczesne konstrukcje, które dziś tworzą fundament gamy użytkowej Volkswagena. Można będzie prześledzić ewolucję tego auta, które stało się ikoną kultury i stylu życia. Politechnika Poznańska wraz z warsztatem renowacji Retro Future pokażą również, jak z pasją ratować i odtwarzać dawne wersje Transportera.

Francuska motoryzacja również ma w tym roku swój wielki jubileusz. Citroën Oldtimer Club Polska przygotowuje wystawę z okazji 70-lecia modelu DS, znanego powszechnie jako „Bogini”. To samochód, który w 1955 roku zrewolucjonizował świat motoryzacji swoją stylistyką i technologią – od hydropneumatycznego zawieszenia po innowacyjne reflektory. DS był jednym z najważniejszych projektów w historii Citroëna i do dziś budzi respekt wśród kolekcjonerów. Z kolei na stoisku Giełdy Klasyków pojawi się inna francuska perełka – Citroën SM, wyposażony w silnik V6 opracowany przez Maserati. To niezwykłe połączenie francuskiej innowacyjności i włoskiego temperamentu.
Wśród blisko tysiąca pojazdów szczególne miejsce zajmie ekspozycja przygotowana przez Bemot Classic, która przeniesie zwiedzających w czasy narodzin automobilizmu. Zobaczymy tu prawdziwe zabytki sprzed ponad stu lat – Metz Plan Roadster 22 z 1912 roku, jeden
z pierwszych samochodów popularnych w Stanach Zjednoczonych, a także legendarny Ford Model T z 1915 roku, pojazd, który zmotoryzował świat. Kolekcję uzupełni elegancki Citroën B14 z 1926 roku, reprezentujący francuską szkołę projektowania okresu międzywojennego. To okazja, by stanąć oko w oko z samochodami, które były świadkami narodzin motoryzacji
i na trwałe zapisały się w historii techniki.

Amerykański sen, włoska finezja i szwedzka prostota
Nie zabraknie też mocnych akcentów zza oceanu. Stoiska poświęcone amerykańskiej motoryzacji przyciągną miłośników muscle cars, klasycznych pick-upów i ciężarówek. Zapowiedziano m.in. Dodge’a Chargera ‘68, Forda Mustanga czy kultową Corvette C3.
Do tego Peterbilt 388, który pokaże potęgę amerykańskich ciężarówek w skali, jaką trudno spotkać na co dzień na polskich drogach. Nie sposób będzie też oderwać oczu od niesamowitego Rat Rod Truck niczym z Mad Maxa.
Bogaty przekrój zaprezentuje Giełda Klasyków, gdzie pojawią się samochody z różnych epok i kontynentów. Wśród nich m.in. Fiat 850 Coupe, Alfa Romeo Giulia Nuova Super 1300, Citroën CX 25 GTi Turbo 2 czy Saab 96 – model, którego aerodynamiczna sylwetka stała się symbolem skandynawskiej szkoły projektowania.
Wiele z prezentowanych samochodów można nie tylko podziwiać, ale i kupić. Wszyscy zainteresowani spełnieniem marzenia o własnym klasyku powinni zajrzeć na stoiska m.in. Sportivo Silesia, ABcar Oldtimers, Fabryki klasyków, BRP - Bracia Goźlińscy, Novanty Classics, Giełdy Klasyków, a także wystawców indywidualnych. To dobra okazja by w jednym miejscu zapoznać się z dziesiątkami ofert, porównywać je, rozmawiać z właścicielami i negocjować.

Akademia Renowacji – lekcja dla pasjonatów i praktyków
Nieodłącznym elementem Retro Motor Show pozostaje Akademia Renowacji – przestrzeń edukacyjna, w której najlepsi specjaliści z branży pokazują na żywo, jak przywraca się dawny blask zabytkowym pojazdom. W tym roku swoją obecność potwierdziły m.in. Indasa Polska, Anest Iwata, Novol i Agentools. Herkules Auto-Technika zaprasza na dynamiczne pokazy najnowszych technologii napraw karoserii, prezentacje innowacyjnych urządzeń oraz spotkania z najbardziej rozpoznawalnymi postaciami polskiego świata blacharskiego.
To strefa szczególnie cenna dla młodych ludzi, którzy dopiero rozpoczynają przygodę z mechaniką i marzą, by kiedyś samodzielnie odrestaurować klasyka. Ponadto swoją obecność zapowiedział również Przemek Szafrański wraz z ekipą NEO Garage i ich narzędziami dla majsterkowiczów.

Drifty, koncerty i spotkania z twórcami
Nowością tegorocznej edycji będą pokazy dynamiczne na Placu Marka, zlokalizowanym pomiędzy pawilonami. To tam po raz pierwszy publiczność zobaczy emocjonujące drifty – wydarzenie, które ma szansę stać się jednym z najbardziej widowiskowych punktów programu. Ponadto można będzie wsiąść obok kierowcy i skorzystać z taxi ze sporą dawką adrenaliny.
Muzycznym uzupełnieniem targów będą koncerty zespołu grającego przeboje z dawnych lat, dzięki czemu klimat retro przeniesie się także na scenę. Organizatorzy zachęcają gości do stylizacji – osoby w strojach retro będą mogły wejść na wydarzenie z biletem specjalnym w cenie 29 zł.
W Poznaniu pojawią się również znani twórcy internetowi – Jan Garbacz, Jarzyna Film oraz Szafran Motoryzacja, którzy na YouTube opowiadają o klasycznej motoryzacji w przystępny
i pełen pasji sposób. Ich obecność to doskonała okazja do spotkań i rozmów z osobami, które w sieci popularyzują wiedzę o motoryzacji i przyciągają młode pokolenie do tego świata.
Nie zabraknie również klubów zrzeszających pasjonatów zabytkowej motoryzacji
i zarażających innych swoją energią, ale również zachęcających do wspierania akcji charytatywnych, jak. m.in. Złombol czy Retro Banda. To wspaniałe przykłady tego jak miłość do klasyków potrafi łączyć ludzi i zmieniać świat na lepsze.

Retro Motor Show 2025 – praktyczne informacje
Tegoroczna edycja odbędzie się w pawilonach 3, 3A, 4, 5 i 5A Międzynarodowych Targów Poznańskich oraz na terenie zewnętrznym. Organizatorzy spodziewają się blisko tysiąca pojazdów i kilkudziesięciu tysięcy odwiedzających. To wydarzenie, które łączy kolekcjonerów, kluby, muzea, firmy, ale także rodziny i uczniów szkół technicznych – wszystkich, których fascynuje historia na czterech kółkach.