Laureaci Retro Motor Show Awards 2024
Chcesz dowiedzieć się, co sprawiło, że Mikrus MR 300 Kabriolet, Lamborghini Diablo czy Benz z 1914 roku znalazły się w centrum uwagi dziesiątek tysięcy zwiedzających? Tegoroczni laureaci Retro Motor Show Awards zaprezentowali prawdziwe perły motoryzacyjnego świata, a ich historie zachwyciły nie tylko odwiedzających, ale również jury składające się z wybitnych ekspertów. Przeczytaj nasz artykuł i odkryj kulisy prestiżowego konkursu!
Retro Motor Show Awards to wyjątkowe wyróżnienia, które stanowią ukoronowanie największego święta klasycznej motoryzacji w Polsce. Przyznawane nagrody to nie tylko forma uznania, ale przede wszystkim dowód najwyższego kunsztu, pasji i dbałości o detale w świecie zabytkowych pojazdów.
Kapituła konkursowa składała się z wybitnych osobistości o szerokiej wiedzy i doświadczeniu:
- Agata Ślepowrońska – Dyrektorka Polskiego Konkursu Elegancji Pałac Rozalin, która od lat łączy świat mody, sztuki i motoryzacji.
- Tomasz Skrzeliński – Rzeczoznawca samochodowy z wieloletnim doświadczeniem, który dokładnie ocenia techniczny i historyczny stan pojazdów.
- Jerzy Kossowski – Redaktor naczelny magazynu Automobilista, jeden z najbardziej uznanych znawców historii motoryzacji w Polsce.
- Mateusz Świątkowski – Reprezentujący platformę WTC Watch This Car, ekspert od rzadkich, luksusowych i szybkich aut.
- Adam Piotrowski – Założyciel Giełdy Klasyków, jednego z najważniejszych źródeł informacji o rynku zabytkowych pojazdów w Polsce.
- Zespół Retro Motor Show – Grupa organizatorów z wieloletnim doświadczeniem w tworzeniu niezapomnianych wydarzeń motoryzacyjnych, którzy dodają perspektywę całościową.
Decyzje jury, poprzedzone godzinami analiz i burzliwych dyskusji, bazują na szerokim wachlarzu kryteriów – od stanu technicznego pojazdów, poprzez ich historię, aż po wyjątkowość prezentacji. Każdy przyznany tytuł odzwierciedla nie tylko zasługi laureatów, ale i kunszt artystów motoryzacji, których dzieła inspirują kolejne pokolenia pasjonatów.
Aranżacja Roku: Safari na targach
Stoisko Kaliński Układy Wydechowe przeniosło odwiedzających na afrykańską sawannę. Terenowe samochody otoczone egzotycznymi akcentami, jak choćby strusie figury, stworzyły klimat pobudzający wyobraźnię. Był to świetny przykład jak w kreatywny sposób zaprezentować firmę zajmującą się serwisem, naprawą, a także produkcją i dystrybucją układów wydechowych do wszelkiego rodzaju pojazdów.
Najlepszy Youngtimer: Ferrari 348 TS
Fabrycznie nowy Ferrari 348 TS z przebiegiem poniżej 1000 km był prawdziwą perełką. Pochodzący z kolekcji Muzeum Tamte Lata, zachwycił jury nienagannym stanem oraz unikatowością – egzemplarz nigdy wcześniej nie został zarejestrowany.
Najlepszy Oldtimer: Benz z 1914 roku
Na stoisku Klubu Zabytkowych Mercedesów Polska pojawił się prawdziwy weteran – Benz z 1914 roku. To auto, które przetrwało ponad wiek, stało się jednym z najstarszych i najbardziej podziwianych eksponatów na targach.
Oryginalny Stan Zachowania: Salmson S4C Faux-Cabriolet
Giełda Klasyków zaprezentowała prawdziwy skarb – Salmson S4C w oryginalnym stanie. Jury doceniło nie tylko jego autentyczność, ale także dbałość właściciela o zachowanie każdego detalu z minionych czasów.
Wyjątkowy Klimat: odJAZZdowe Auta i muzyka Dixie Company
OdJAZZdowe Auta połączyły świat klasyki z muzyką na żywo, tworząc niepowtarzalną atmosferę. Koncert Dixie Company przyciągnął tłumy, a unikatowe samochody dopełniły wrażenia zmysłowego powrotu do przeszłości.
Najlepszy Polski Pojazd: Mikrus MR 300 Kabriolet
Historia Mikrusa MR 300 Kabriolet to prawdziwy triumf pasji i determinacji. Odtworzony na podstawie zaledwie 5-sekundowego fragmentu filmu, stał się dowodem na to, że polska myśl techniczna nadal potrafi zaskoczyć.
Najlepszy Jednoślad: Sokół 1000
Na stoisku PZMot pojawił się Sokół 1000 – legenda polskiej motoryzacji. Ten jednoślad zachwycił precyzją odrestaurowania oraz imponującą sylwetką, która do dziś budzi podziw.
Nagroda Specjalna: Klub Zabytkowych Mercedesów Polska
Za wyjątkową kolekcję pojazdów, które stały się ozdobą całych targów, Klub Zabytkowych Mercedesów Polska został wyróżniony nagrodą specjalną. To hołd dla ich zaangażowania w promowanie motoryzacyjnego dziedzictwa.
Wyróżnienie: Automobilklub Wielkopolski – Komisja Pojazdów Zabytkowych
Ich stoisko z NSU przyciągało nie tylko pasjonatów marki, ale i tych, którzy docenili trud sprowadzenia pojazdów nawet z Niemiec. Rzadko już można gdzieś zobaczyć tak bogaty wachlarz samochodów, rowerów i motocykli tej nieistniejącej już marki.
Nagroda za wyjątkowe poświęcenie: Muzeum Motoryzacji Wena
Mimo trudności związanych z ewakuacją eksponatów w obliczu zbliżającej się powodzi, Muzeum Motoryzacji Wena z Oławy pokazało niezwykłego ducha. Na targi przywieźli jeden pojazd i symboliczne worki z piaskiem, przypominając o sile pasji i determinacji.
Najlepsze Stoisko: Klub Syren i Warszaw
Bar mleczny w stylu PRL? Klub Syren i Warszaw stworzył przestrzeń pełną nostalgii i humoru, gdzie można było nie tylko podziwiać pojazdy, ale i przenieść się w czasie dzięki obsłudze w kostiumach rodem z lat 70.
Najlepsze pojazdy na Retro Motor Show 2024
Na koniec 3, równorzędne i najbardziej prestiżowe nagrody, czyli Najlepszy Pojazd. Wybór był niezwykle trudny, gdyż każda kolejna edycja Retro Motor Show podwyższa poprzeczkę i wystawcy zaskakują coraz to bardziej unikatowymi eksponatami. Oto laureaci:
Lamborghini Diablo: Ikona ekstrawagancji i mocy
Na Retro Motor Show 2024 Lamborghini Diablo wyróżniło się jako prawdziwa legenda motoryzacji. Auto, które na początku lat 90. było synonimem luksusu i potęgi, wciąż zachwyca futurystycznym designem i brutalną mocą. Wyposażony w silnik V12, Diablo to nie tylko marzenie kierowców, ale także ucieleśnienie wizji włoskiej inżynierii i odwagi stylistycznej. Jego obecność na stoisku WTC Watch This Car przyciągnęła tłumy, które mogły podziwiać ten symbol sportowej perfekcji.
Iso Rivolta S4: Rarytas kolekcjonerski
Iso Rivolta S4, ostatni egzemplarz z serii 46 sztuk, to pojazd, który łączy rzadkość z niepowtarzalnym stylem. Auto reprezentuje ekskluzywność i elegancję włoskiej marki, która w latach 60. i 70. słynęła z tworzenia pojazdów dla prawdziwych koneserów. To cudo motoryzacji prezentowane przez Giełdę Klasyków nie tylko zachwyciło jury, ale także przypomniało o rzemieślniczej precyzji dawnej motoryzacji.
Audi Quattro Sport: Ikona rajdowej historii
Na stoisku Automobilklubu Bytowskiego królowało Audi Quattro Sport – samochód, który na zawsze zmienił oblicze rajdów samochodowych. Wartość auta, szacowana na około 2 miliony złotych, to nie tylko efekt jego rzadkości, ale także legendarnego statusu w świecie sportu. Model ten, wyposażony w napęd na cztery koła i zaawansowane technologie, był jednym z najbardziej przełomowych samochodów swojej epoki. Wystawione Audi Quattro Sport zachwycało nie tylko fanów motoryzacji, ale i tych, którzy cenią technologiczną doskonałość.
Każdy z tych pojazdów był gwiazdą samą w sobie, przypominając, że klasyki to nie tylko nostalgia, ale także kunszt, historia i pasja, które nadal inspirują. Retro Motor Show Awards 2024 to dowód na to, że dawna motoryzacja nieustannie budzi emocje i inspiruje. Gratulujemy wszystkim laureatom i dziękujemy za niesamowite chwile na targach!