Organizator: Grupa MTP

Strefa Militarna na Retro Motor Show 2019

Jesteś miłośnikiem militariów? Jeśli tak, to koniecznie wpadnij na Retro Motor Show 2019.

Podczas Retro Motor Show nie zabraknie atrakcji dla fanów militariów! Na specjalnie przygotowanej strefie zwiedzający zobaczą maszyny oraz sprzęt przygotowany przez Agencję Mienia Wojskowego, Żandarmerię Wojskową oraz Wielkopolskie Muzeum Niepodległości, gdzie będzie można poznać ciekawe pojazdy, akcesoria oraz zrobić zakupy.

25-27.10.2019

Strefa militarna (Pawilon 7A) 

25 października 11:00 –19:00    
26 października 10:00 –18:00
27 października 10:00–17:00

W strefie m.in:

KATIUSZA - Wyrzutnia BM-13-16 (Bateriejny Minomiot – tłum. bateryjny moździerz)

Wyrzutnia produkowana była w Zakładach Ludowego Komisariatu Budowy Maszyn Ogólnych ZSRS im. Komiternu w Woroneżu, przeniesionych następnie do Niżnego Tagiłu.
Składa się z 8 prowadnic szynowych o długości 5 m, pozwalających na jednorazowe załadowanie 16 pocisków rakietowych M-13 kalibru 132 mm. Posiadała mechanizm kierunkowy pozwalający na zmianę kąta ostrzału w pionie w zakresie 10°-45° oraz w poziomie w zakresie 10°. Pociski odpalane były elektrycznie z kabiny kierowcy, salwą co 0,5 sekundy. Ponowne załadowanie zajmowało 5-10 minut.

Samochód ciężarowy Studebaker US-6

Produkowane przez amerykańską firmę Studebaker samochody ciężarowe o nośności do 2,5 tony nie znalazły uznania w armii amerykańskiej. Większość z nich trafiła w ramach programu „Lend-Lease” do ZSRS. Wykorzystywane były przede wszystkim jako klasyczne samochody ciężarowe, ale także jako ciągniki dla dział dywizyjnych ZiS-3, czy haubic wz. 38 kalibru 122 mm. Znalazły również zastosowanie jako podwozia do wyrzutni rakietowych BM-13 i BM-31. Warto zaznaczyć, że właśnie samochody pochodzące z zachodniej pomocy dla ZSRS stanowiły 70% podwozi wyrzutni rakietowych.

Samochodowa stacja reflektora przeciwlotniczego Z-15-4 B na ciężarówce ZIS-12

Samochodowa stacja reflektorów Z-15-4B jest jednym z najlepiej znanych sowieckich systemów mobilnych stacji reflektorów przeciwlotniczych z okresu Wielkiej Wojny Ojczyźnianej. Była  przeznaczona do wyszukiwania, wykrywania, oświetlenia i śledzenia samolotów wroga nocą, w celu zniszczenia ich myśliwcami, przeciwlotniczym ostrzałem artyleryjskim lub przeciwlotniczymi karabinami maszynowymi, a także do oświetlania odległych celów naziemnych, w tym - do obrony przeciwpancernej (oślepianie przeciwnika).

Samochodowa stacja reflektorów Z-15-4B była potężnym reflektorem szperającym z systemami prowadzenia i kontroli położenia, transportowanym w nadwoziu niskopodwoziowym ciężarówki ZIS-12 o dużym rozstawie osi (zwiększonym względem tradycyjnego ZIS-5 z 3810 do 4420 mm) oraz wydłużonym podwoziu.

Na samochodzie ZIS-12 zainstalowano mobilny reflektor typu zamkniętego Z-15-4B (Z – zenitnyj, tłum. przeciwlotniczy, 15 - rozmiar obiektywu 150 cm, 4 - moc w kilowatach) z lampą błyskową z trzema żarówkami o mocy 1000 W każda, parabolicznym lustrem odbijającym o 1,5 m średnicy Zasięgu oświetlenia do 10 km. Czas spalania żarówek wynosił 75 minut, po których konieczna była ich wymiana. W zależności od modyfikacji stacji strumień świetlny może chwytać wrogie samoloty na nocnym niebie na wysokości od 9 do 12 kilometrów. Zasilanie reflektora można przeprowadzić z mobilnego źródła energii elektrycznej (generator o mocy 20 kW)

Reflektory Z-15-4 były przydzielane do samodzielnych batalionów poszukiwań przeciwlotniczych, składających się z trzech kompanii. Pluton składał się z czterech stacji reflektorów. Używanie stacji reflektorowych do celów bojowych polegało na wyszukiwaniu wrogich samolotów za pomocą wiązki światła i towarzyszeniu celowi, dopóki nie zostanie zniszczony przez ogień. Reflektory można było ze sobą synchronizować za pomocą systemu Prożżwuk.

 

Lekki samochód ciężarowy Dodge WC-52

Seria ciężarówek Dodge WC została wprowadzona w USA pod koniec 1941 r., zastępując wcześniejsze modele z lat 1939–1941 . Najbardziej uniwersalną były wersje WC-51 lub WC-52. Obie ciężarówki były identyczne, z wyjątkiem obecności (WC-52) lub braku (WC-51) wciągarki zamontowanej na przednim zderzaku. Skrót „WC” oznacza weapon carrier - nośnik broni. Pojazd miał składane miejsca dla żołnierzy po obu stronach przestrzeni ładunkowej i służył przede wszystkim do transportu personelu i amunicji.

WC-52 został wyposażony w wyciągarkę Braden MU-2, zamontowaną pośrodku, z przodu. Rama WC-52 została specjalnie wykonana, przedłużona (względem WC-51), aby pomieścić wciągarkę. Wciągarka miała pierwotnie pojemność 5000 funtów. z liną 3/8 cala, ale zwiększono ją do 7500 funtów. w październiku 1943 r. Wciągarka o większej pojemności została wyposażona w linę stalową 7/16 cala i cięższy kołek ścinany.

Na stoisku sprzedażowym nie zabraknie sprzętu i wojskowej odzieży. W sprzedaży pojawią się peleryny oficerskie, kurtki wyjściowe wojsk lądowych z podpinką oraz rogatywki szeregowego i podoficera. Coś dla siebie, czyli spodniobuty – wodery i kamizelki ratunkowe, będą mogli znaleźć fani wędkarstwa i rybacy. Wśród nowości znajdziemy nożyce do cięcia drutu oraz poszukiwane na rynku studnie rurowe SR-7. Na miejscu kupimy m.in. torby wojskowe raportówki, zestawy do konserwacji obuwia czy bluzy polarowe. Nie zabraknie też mundurów polowych. Nowością dostępną wyłącznie w Poznaniu – na stoisku – będą pochodzące z magazynów policyjnych: hełmy MO  dwudziestolitrowe kanistry oraz okulary ochronne.

Zainteresowany (-a)? Mamy bilety w przedsprzedaży już za 21 zł! Kliknij w banner!